Strategia PTI html
Polskiego Towarzystwa Informatycznego w latach 2011-2014
Opracowanie dokumentu:
Wojciech Kiedrowski Anna Beata Kwiatkowska Barbara Szymańska
Spis treści
WSTĘP
Dokument ten jest Strategią funkcjonowania Polskiego Towarzystwa Informatycznego w latach 20112014. Strategia została opracowana przez zespół ds. Strategii złożony z Komisji ds. Strategii powołanej przez Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa informatycznego, uchwałą nr 75/X/09 z dnia 4 kwietnia 2009 roku, rozszerzonej o eksperta w zakresie tworzenia dokumentów strategicznych. Na potrzeby budowy Strategii udostępniono przestrzeń komunikacji i współpracy na platformie moodle (http://edu.rsei.umk.pl/pti) PTI i sukcesywnie umieszczano w niej do dyskusji wszystkie materiały wypracowane przez Komisję, materiały ze spotkań strategicznych oraz stanowiska jednostek organizacyjnych Towarzystwa. Dostęp do materiałów i dyskusji mieli wszyscy członkowie PTI. Przed sformułowaniem Strategii przeanalizowano wiele dokumentów strategicznych, m.in. Plan Informatyzacji Państwa na lata 2007-2010, Strategię funkcjonowania Polskiego Towarzystwa Informatycznego na lata 2007-2010, Strategię Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego w Polsce do roku 2013, oraz stan obecny Towarzystwa.
Strategia składa się z ośmiu części i załącznika. W części pierwszej określona została misja Polskiego Towarzystwa Informatycznego. Część druga specyfikuje oblicza PTI oraz interesariuszy Towarzystwa. W części trzeciej przedstawiono, zaktualizowaną w stosunku do umieszczonej w obecnie realizowanej Strategii, analizę SWOT. Część czwarta określa strategiczne kierunki funkcjonowania PTI oraz wizję PTI po ich realizacji, czyli po roku 2014. W części piątej przedstawiono cele realizujące poszczególne kierunki strategiczne. Część szósta określa perspektywę finansową Strategii. Część siódma opisuje przebieg realizacji Strategii i monitoring, a w części ósmej wymieniono członków PTI zaangażowanych w budowę tego dokumentu. Załącznik do tego dokumentu stanowi podsumowanie realizacji Strategii PTI na lata 2007-2010. Następnym krokiem po przyjęciu niniejszej Strategii, powinno być opracowanie szczegółowego Planu działań prowadzącego do realizacji wytyczonych w dokumencie kierunków strategicznych ze szczegółowym określeniem zasad budżetowania. Dokument jest z założenia dokumentem o formule blokowo-tabelarycznej.
MISJA PTI
Polskie Towarzystwo Informatyczne istnieje od 23 maja 1981 roku. Członkami Towarzystwa są specjaliści z wielu dziedzin związanych z informatyką, zarówno teoretycy jak i praktycy. Misja Towarzystwa: PTI jest opiniotwórczym stowarzyszeniem informatyków, skoncentrowanym na rozwoju informatyki, zawodu informatyka oraz społeczeństwa informacyjnego. Misja określa nadrzędny cel, dla którego istnieje Towarzystwo. Wszystkie działania członków są podporządkowane realizacji tej misji. Za definicję społeczeństwa informacyjnego, w spójności ze Strategią rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce do roku 2013, przyjęto następując określenie: społeczeństwo informacyjne to społeczeństwo, w którym przetwarzanie informacji z wykorzystaniem technologii informacyjnych i komunikacyjnych stanowi znaczącą wartość ekonomiczną, społeczną i kulturową. Umieszczenie tego określenia w misji Polskiego Towarzystwa Informatycznego jest wyrażeniem gotowości współpracy w zakresie rozwoju społeczeństwa informacyjnego w Polsce, który wymaga harmonijnej współpracy sektora publicznego, prywatnego, ośrodków naukowo-badawczych oraz organizacji pozarządowych.
OBLICZA PTI I INTERESARIUSZE
Przez oblicza Towarzystwa rozumiemy sposób postrzegania go przez interesariuszy, w tym przez członków Towarzystwa. W zależności od tego kim się jest, jakie ma się własne oczekiwania w stosunku do Towarzystwa, wreszcie od możliwości, jakimi się dysponuje i wartości, jakie jest się gotowym dostarczyć Towarzystwu, postrzega się je w innej perspektywie, widzi się inne jego oblicze. Oblicza Towarzystwa składają się na jego wizerunek wśród interesariuszy.
OBLICZA POLSKIEGO TOWARZYSTWA INFORMATYCZNEGO
- Działalność statutowa Towarzystwa w obszarach jego aktywności
Wizerunek Towarzystwa jest budowany przez wywieranie wpływu i podejmowanie działalności w środowiskach jego członków, w otoczeniu ich środowisk i wreszcie w całym kraju, jak również za granicą. Są to środowiska naukowe, organizacje pozarządowe, administracja publiczna i gospodarka.
- Członkowie Towarzystwa – ludzie w wymiarze koleżeńskim
Ogół Członków Towarzystwa stanowi grono kolegów i przyjaciół, którzy czerpią radość z wzajemnych kontaktów, spotkań, prowadzonych rozmów i wspólnych działań. Kontakty i działania na płaszczyźnie koleżeńskiej, a nie tylko w sferze zawodowej i naukowej, są istotnym elementem życia Towarzystwa.
- Członkowie Towarzystwa – zawodowi informatycy
Członkami PTI są specjaliści - informatycy, eksperci różnych specjalności, podejmujący wspólne działania w dziedzinie informatyki na płaszczyźnie zawodowej i naukowej. Są to zawodowi informatycy, posiadający poczucie odpowiedzialności w pracy, poczucie wzajemnego szacunku dla posiadanej wiedzy i umiejętności, wykonujący swoją pracę i zadania rzetelnie, z należytą starannością i w zgodzie z etyka zawodową.
- Działalność gospodarcza realizowana w Towarzystwie
PTI, korzystając z zasobów intelektualnych, zaplecza administracyjnego oraz zasobów finansowych, prowadzi działalność gospodarczą, finansującą cele statutowe organizacji.
INTERESARIUSZE PTI
1. Członkowie Towarzystwa (osoby - jednostki):
a. informatycy aktywni zawodowo
b. młode pokolenie (studenci informatyki)
c. informatycy nieaktywni zawodowo
2. świat nauki, edukacji i kultury
3. instytucje tworzące prawo
4. administracja publiczna
5. firmy i struktury gospodarcze
6. organizacje pozarządowe
7. instytucje państwowe (ZUS, NFZ, nadzory np. górniczy, itd.)
8. Społeczeństwo (ogół obywateli)
a. informatycy
b. nieinformatycy
ANALIZA SWOT
[zob. dokument źródłowy]
KIERUNKI STRATEGICZNE
[zob. dokument źródłowy]
CELE REALIZUJĄCE KIERUNKI STRATEGICZNE
zob. dokument źródłowy
REALIZACJA I KIERUNKU STRATEGICZNEGO
Wspieramy szeroko rozumianą edukację oraz rozwój informatyki i ICT jako źródło szans/możliwości dla każdego
[zob. dokument źródłowy]
REALIZACJA II KIERUNKU STRATEGICZNEGO
Promujemy integrację i współpracę środowisk: nauka dla biznesu, biznes dla nauki a administracja dla wszystkich
[zob. dokument źródłowy]
REALIZACJA III KIERUNKU STRATEGICZNEGO
Nic o nas bez nas - współtworzymy otoczenie i regulacje prawne dla rozwoju i zastosowań informatyki i ICT
[zob. dokument źródłowy]
PERSPEK[T]YWA FINANSOWA STRATEGII
Działania i inicjatywy związane z realizacją kierunków strategicznych powinny być finansowane z działalności gospodarczej, realizowanej przez Towarzystwo oraz pozostałych przychodów.
Zgodnie z obecnie obowiązującym Ładem Gospodarczym PTI, w Towarzystwie występują następujące aktywne źródła przychodów:
- ECDL (egzaminy, opłaty certyfikacyjne, szkolenia egzaminatorów)
- Izba Rzeczoznawców (ekspertyzy);
- realizacja projektów (np. konferencje, kongresy, szkolenia);
- członkowie wspierający
- składki (wpisowe normalne i ulgowe, składki członkowskie normalne i ulgowe, składki członków wspierających);
- wpłaty sponsorów, darowizny i dotacje z budżetu państwa - dofinansowanie projektów przez Unie Europejską.
Wzmocnieniu aktywności poszczególnych jednostek organizacyjnych Towarzystwa w realizacji przedsięwzięć kierunkowych, zdefiniowanych w strategii powinien sprzyjać system grantów PTI. Zasady pozyskiwania finansowania dla przedsięwzięć i inicjatyw strategicznych powinny być ujęte w nowelizacji dokumentu Zasady budżetowania i ładu gospodarczego Polskiego Towarzystwa Informatycznego, przyjętego uchwałą nr 132/IX/08 10 maja 2008 roku. Ilość środków finansowych, przeznaczonych na realizacją poszczególnych przedsięwzięć wspierających kierunki strategiczne zostanie określona w Strategicznym Planie Finansowym.
Odpowiedzialnym za finansowanie kierunków strategicznym jest Wiceprezes ZG ds. Finansowych.
PRZEBIEG REALIZACJI I MONITORING
Następnym krokiem po przyjęciu niniejszej Strategii powinno być opracowanie szczegółowego Planu działań prowadzącego do jej realizacji. Dla prawidłowego przebiegu tej realizacji konieczne jest powołanie dwóch zespołów roboczych: Zespół ds. finansowania realizacji Strategii, pod przewodnictwem wiceprezesa ds. finansowych Zadania zespołu:
- współpraca z zespołami ds. realizacji kierunków strategicznych przy ustalaniu Planu działań dla poszczególnych kierunków strategicznych,
- koordynacja utworzenia Planu działań dla całej Strategii,
- opracowanie Strategicznego Planu Finansowania, min. umożliwiającego realizację strategii na poziomie jednostek organizacyjnych PTI (oddziały, koła sekcje)
- nadzór finansowy nad całością realizacji.
Zespół ds. monitoringu realizacji Strategii, pod przewodnictwem Prezesa PTI
- okresowo, monitorowanie realizacji celów (działań)
- wykonanie pomiaru początkowego – w tym wymagane jest zlecenie wykonania ankiet I przeprowadzenia stosowanych badań
- weryfikacja wyznaczonych wartości, mierników po pomiarze początkowym i ewentualne drobne korekty
- opracowanie Harmonogramu Monitoringu i formuł przeglądów strategicznych ( raz na rok)
- analiza ryzyka wykonywana w ramach przeglądów strategicznych wraz ze wskazaniem rekomendacji do podjęcia działań oraz zobowiązaniem odpowiednich osób w PTI.
Odpowiedzialność za przebieg realizacji kierunków strategicznych oraz przepływ informacji w trakcie realizacji całej Strategii przedstawia poniższy schemat:
[rozpisanie harmonogramu zob. dok. źródłowy]